Historien om Schmidt Kjøkken er historien om en mann og hans ønske om å tilby solid kvalitet til private hjem. Det er historien om hvordan dette ønske og forretningsmodellen har gått i arv gjennom generasjoner, og med en intensjon om å optimere prosessen, både av miljøhensyn, men også for å fortsatt være den foretrukne leverandøren av nye kjøkkener, badeværelser og unike innretningsløsninger.
27 år gamle Hubert Schmidt starter sin egen bedrift med hovedfokus på å bygge hus for en familie.
Hubert Schmidt ser muligheten og behovet for å levere møbler, og åpner en fabrikk i Türkismühle, en del av Saarland som etter krigen igjen er blitt en del av Frankrike.
Etter en folkeavstemning bliver Türkismühle og Saarland en del av Tyskland. Hubert ønsker å verne om den tette kontakten til sine franske kunder, og starter derfor enda en fabrikk i Lièpvre. Her produseres det første kjøkkenskap under navnet Cuisines Schmidt – Schmidt Kjøkken.
Huberts datter, Antonia, gifter seg med Karl Leitzgen, og de overtar ledelsen av bedriften. Ut fra et ønske om mer moderne og funksjonelle kjøkkener lykkes det dem å etablere navnet Schmidt Kjøkkener som merkevare, og bedriften vokser.
Schmidt Kjøkken mer enn femdobler produksjonsarealet og det investeres i det mest moderne produksjonsanlegg som gjør Schmidt i stand til å produsere kjøkkenmoduler på den mest effektive måten.
Bedriften endrer navn til SALM – Societe Alsacienne des Meubles, men produksjonen av kjøkken fortsetter under navnet Schmidts Kjøkken, og etterspørselen er stigende.
Bedriften åpner en ny produksjonsenhet på 15.000 m2 i byen Selestat, og ekspanderer til England under navnet Schmidt Kitchen.
Schmidt kommer for alvor inn på det tyske markedet ved kjøpet av den gamle fabrikken i Türkismühle, og med den er de oppe på totalt 3 produksjonsanlegg med over 90.000 m2 og over 600 ansatte. Omsetningen runder 65 millioner EUR.
Schmidt inntar, i samarbeide med 200 butikker, franskmennenes TV-skjermer med reklamekonsepter som understreker og bygger Schmidt kjøkken som merkevare.
Schmidt Kjøkken etablerer seg i Skandinavia, og med et nytt nordisk hovedkvarter i Kolding, Danmark, fortsetter kjeden sin vekst.
Kjeden lager i forbindelse med nye TV-reklamer en gimmick hvor alle butikkene blir formet som bløtkaker, og det er en del av feiringen av kjedens mange butikker i Frankrike.
SALM udvider produktionen til også at omfatte badeværelser og tilbehørsprodukter.
SALM utvider produksjonen med bad og tilbehør, og kan nå hevde seg i toppen når det er snakk om alle typer boliginnretning.
Firmaet mister Karl Leitzgen, og den daglige ledelsen av firmaet overtas av Antonia Leitzgen og den administrerende direktør Jean Marie Schwabs.
SALM får sin første offisielle sertifisering og blir som den første franske møbelprodusent ISO9001-sertifisert på bakgrunn av firmaets kvalitetsledelse.
Eksperter forteller på TV at Schmidts Kjøkkener «flotte», åh så flotte», og det til en pris fra 25.000 franc, tilsvarende 3810 euro.
SALM overtar en produsent av stoler og bord, og utvider med det sortimentet med møbler som matcher til kjøkkenet.
Produksjonskapasiteten i Selestat utvides til totalt 34.000 m2 og fabrikkenn har nå et av de største samlebånd for bordplater i Europa. Bedriften begynner nå i større grad å produsere elementer, som er tilpasset ergonomi og arbeidsflater.
Schmidt begynner å produsere en rekke innretningselementer på mål, og ettersom man nå produserer alt fra bad til innretningselementer, fjernes ordet Cuisine fra logoen. Konsernet har nå en omsetning på 200 millioner Euro, 1200 ansatte og 450 butikker, hovedsakelig i Europa, men finnes også blant annet i Kina, Ny Kaledonien og på Reunion.
Nye trender, nye farger og nye stilretninger gjør deres entre hos Schmidt, og det framstilles nå 40 nye kjøkkenmodeller.
Karl og Antonias datter, Anne, kommer inn som ny administrerende direktør for SALM og åpner samtidig et utdannelsessenter i Frankrike som skal sørge for korrekt utdannelse og trening av de mange butikksjefer, så Schmidt kan drives på samme måte i hele verden.
Schmidts mangeårige fokus på bærekraftighet og miljøhensyn bliver belønnet, og bedriften mottar som Europas eneste kjøkkenfabrikant en tredobbel ISO-sertifisering og som den første franske møbelprodusent et høyt respekterte franske miljøsertifikatet NF. Kun to år senere bliver bedriften PEFC-sertifisert da produksjonen nå helt og holdent bruker trær dyrket i bærekraftig skog.
Historien om Schmidts historie om kjærligheten til godt håndverk, lojalitet, suksess og vekst basert på en solid holdning til kvalitet og til våre behov i dag ikke overnatte på bekostning av fremtidige generasjoner.
Alle henvendelser om salg, klager etc. Må gjøres til den enkelte Schmidt-butikken. Kontakt din lokale butik.
Spørsmål angående Press, markedsføring og andre kan adresseres til:
Schmidt Nordic : Slotsgade 22 1. th : 6000 Kolding, Danmark : info@schmidt-nordic.com : T: +45 4131 1101